پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227722
موردي از تلفات انساني آنفلوانزاي پرندگان در چهارمحال وبختياري گزارش نشده است
تاریخ انتشار : 1395/11/25 07:31:38
نمایش : 1207
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني چهارمحال وبختياري گفت: موردي از تلفات انساني ناشي از ابتلا به بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اين استان گزارش نشده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عبدالمجيد فدايي روز يکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در زمينه شيوع بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اين استان اظهار کرد: به منظور کنترل اين بيماري، افراد در صورت مشاهده تلفات بالاي پرندگان نظير مرغ، غاز، بوقلمون و اردک هرچه سريع تر اداره دامپزشکي را براي نمونه برداري و انجام اقدامات تشخيصي مطلع سازند.

وي تب شديد، درد شکم ، استفراغ و سرفه هاي شديد را از مهمترين علائم ابتلا به بيماري فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: اين علائم تا چهار روز پس از آلوده شدن بدن به ويروس، قابل مشاهده است.

فدايي با تاکيد بر رعايت مسائل بهداشتي براي کنترل آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان ادامه داد: با توجه به اين که ويروس اين بيماري در اثر حرارت از بين مي رود، به افراد توصيه مي شود مرغ و تخم مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنند.

رييس مرکز بهداشت چهارمحال وبختياري همچنين تاکيد کرد: با توجه به امکان آلوده شدن افراد به اين ويروس در زمان تهيه غذا، شست وشوي دست ها و استفاده از دستکش پيش و پس از آماده شدن مرغ براي پخت و استفاده از وسايل حفاظتي توسط کارگران مرغداري ها از ديگر مواردي است که رعايت آن به افراد توصيه مي شود.

فدايي، بيماران قلبي، عروقي و تنفسي و ريوي، زنان باردار، کودکان، بيماراني که پيوند کليه و مغز استخوان داشته اند و سالمندان را از افراد پرخطر درصورت ابتلا به اين بيماري دانست و بيان کرد: آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در مواردي منجر به مرگ اين افراد مي شود.

وي در زمينه اقدامات مرکز بهداشت استان براي کنترل اين بيماري در کانون هاي شناسايي شده اظهار کرد: در سراسر استان کارگروه هاي استاني براي اتخاذ تدابير لازم تشکيل و برنامه هاي آموزشي در سطح مراکز بهداشتي شهرستان ها آغاز شده است.

فدايي ادامه داد: براي افرادي نيز که در تماس مداوم با پرندگان بوده اند تا 10 روز خدمات لازم نظير عمليات تب سنجي و داروي ضد آنفلوانزا ارائه مي شود.
هم اکنون پنج کانون آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در شهرستان سامان، بن و کيار در چهارمحال و بختياري شناسايي شده است.

مديرکل دامپزشکي چهارمحال و بختياري پيش از اين از شناسايي و معدوم سازي پرندگان خانگي در 5 کانون آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در مناطق روستايي 'گرمدره'، 'حيدري' و'شيخ شبان' شهرستان بن و روستاي خراجي شهرستان کيار از توابع اين استان خبر داده بود.

عبدالمحمد نجاتي در گفت و گو با ايرنا همچنين از آماده باش کامل ماموران دامپزشکي شهرستان هاي اين استان از زمان مشاهده نخستين مورد مشکوک به بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در منطقه را يادآور شد و اظهار کرد: برنامه ريزي هاي لازم در خصوص پيشگيري و شناسايي کانون هاي آلوده انجام شده است.

وي گفت: تاکنون 15 استان کشور درگير اين بيماري هستند و چهارمحال و بختياري نيز شانزدهمين استان است که در 5 کانون بيماري مشاهده شده است.

استان چهارمحال و بختياري با قرار گرفتن در سرچشمه رودخانه هاي بزرگ چون کارون، زاينده رود و دز و داشتن چندين تالاب مطرح کشور، بهترين زيستگاه براي پرندگان مهاجر آبزي و کنارآبي است.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html